fbpx
Trener personalny Jakub Lenart » Blog » Pamięć mięśniowa – co to jest i jak ją ćwiczyć?

Pamięć mięśniowa – co to jest i jak ją ćwiczyć?

Jeśli zajmujesz się sportem nawet na poziomie amatorskim i rekreacyjnym, z pewnością spotkałeś się z pojęciem: pamięć mięśniowa. Co to jest i jak ją ćwiczyć? Czy mięśnie są w stanie zapamiętywać czynności motoryczne? W praktyce pamięć mięśniowa oznacza, że tkanka mięśniowa, która była przez pewien czas wystawiana na bodźce treningowe, po dłuższej przerwie od aktywności fizycznej lepiej reaguje na powrót do treningu niż mięśnie osób, które nigdy nie trenowały. Słowem, jeśli regularnie ćwiczysz i dbasz o swoją sprawność fizyczną, szybciej wrócisz do formy po przerwie i nie będziesz musiał zaczynać treningów od zera. U osób regularnie trenujących po krótkim czasie następuje szybszy progres treningowy niż u tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z siłownią. Ma na to wpływ nie tylko pamięć naszego ciała, ale także odpowiedni poziom wiedzy i doświadczenia treningowego. Wsparcie trenera personalnego na siłowni czy też trener personalny online pomogą Ci zarówno w odpowiednim ukierunkowaniu treningów, jak i szybkim i skutecznym powrocie do formy po przerwie.

Co to jest pamięć mięśniowa i za co odpowiada?

Zastanawiając się nad pojęciem pamięci mięśniowej należy odnieść je nie tylko do treningów i ćwiczeń fizycznych. Pamięć mięśniowa jest to rodzaj pamięci naszego ciała, który pozwala wykonywać różne czynności w sposób automatyczny i spontaniczny. Są to wszelkie czynności, podczas których nie musisz zastanawiać się nad samym procesem ruchu i wykonujesz je bez użycia świadomości. Pamięć mięśniowa pozwala na przechowywanie i odtwarzanie przez mięśnie informacji dotyczących różnych aktywności. Mogą to być czynności, których nauczyłeś się poprzez świadomy trening, jak pływanie, jazda na rowerze taniec, ale też wzorce ruchowe, które zdobyłeś w wyniku życiowych doświadczeń, jak postawa ciała, sposób poruszania się, siadania, podnoszenia przedmiotów itp. Czynności takie, jak bieganie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików czy prowadzenie auta to również efekt działania pamięci ruchowej. Pamięć mięśniowa jest nazywana także pamięcią proceduralną, gdyż dzięki niej nie musisz zastanawiać się nad samym procesem ruchu podczas wykonywania wielu sekwencji ruchowych czy nawet skomplikowanych czynności.

Mechanizm działania pamięci mięśniowej

Na czym polega mechanizm działania pamięci mięśniowej? Pamięć ruchowa opiera się na prostych zasadach: każdy ruch prowadzi do aktywizacji receptorów mięśniowych (proprioceptorów), które wysyłają sygnał do ośrodkowego układu nerwowego. Układ nerwowy informuje zaś o położeniu ciała, napięciu poszczególnych mięśni oraz kolejności wykonywanej przez nie pracy. Cała sekwencja sygnałów zostaje zapamiętana przez mózg i powiązana z konkretnym ruchem. Mięśnie zapamiętują te wzorce ruchowe, a ich powtarzanie powoduje, że wykonując jakąś czynność po raz kolejny, jesteś w stanie robić to coraz szybciej, sprawniej i bardziej efektywnie. Im lepiej wypracowany wzorzec ruchowy, tym szybciej mięśnie są w stanie wznowić pracę, nawet mimo przerwy w aktywności, spadku kondycji bądź masy mięśniowej. Dzięki działaniu pamięci mięśniowej powrót do formy jest szybszy – organizm, znając impuls, nie musi go na nowo interpretować, dzięki czemu wykonywanie czynności przebiega sprawniej.

Pojawia się zatem pytanie, czy pamięć komórkowa naszego ciała ma zastosowanie w treningach? Czy mięśnie pamiętają ćwiczenia na siłowni? Oczywiście, że tak! Im bardziej regularnie trenujesz i im częściej powtarzasz dane sekwencje ruchów, tym lepiej wspierana jest Twoja pamięć mięśniowa. To zapewne z tego powodu każdy kolejny trening wydaje się łatwiejszy, a z czasem rosną Twoje możliwości i potrzebujesz większych obciążeń oraz nowych treningowych wyzwań.

Ile trwa pamięć mięśniowa?

Chociaż u osób regularnie trenujących powrót do formy po przerwie jest szybszy i łatwiejszy, każda dłuższa przerwa w treningach oznacza zmiany w Twoich mięśniach. Jak to wygląda i czym się objawia w praktyce?

  • Tygodniowa przerwa w treningu oznacza spadek napięcia mięśniowego;
  • po dwóch tygodniach przerwy możesz zauważyć spadek kondycji, wydolności i odporności organizmu;
  • miesiąc bez treningów oznacza zwykle spadek masy mięśniowej, a przyrost tkanki tłuszczowej i zwiększenie masy ciała.

Zaletą pamięci mięśniowej jest jednak fakt, że pozwala ona szybciej osiągnąć formę sprzed przerwy treningowej, a także skrócić czas potrzebny na regenerację pomiędzy treningami. Jeśli zależy Ci na efektywnym treningu, skutecznym zbudowaniu lub odzyskaniu formy, sprawdź ofertę: trening personalny Kraków i skorzystaj z pomocy specjalisty.

Jak ćwiczyć pamięć mięśniową?

Aby wykształcić prawidłowe wzorce ruchu, potrzebujesz od początku skupić się na prawidłowej technice wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Zapewne wiesz, jak trudno jest zmienić sposób wykonywania danego ćwiczenia, jeśli do tej pory robiłeś je w sposób niewłaściwy. Zmiana złych nawyków jest zawsze trudniejsza niż nauka prawidłowych ćwiczeń od początku. Powielanie niewłaściwych ścieżek ruchu jest trudne do skorygowania i wymaga wytrwałej pracy oraz wysiłku. Nieoceniona będzie tutaj pomoc fachowca – trener personalny Kraków to doskonała propozycja, jeśli chcesz ćwiczyć pamięć mięśniową skutecznie i w prawidłowy sposób.

W ćwiczeniu pamięci mięśniowej ważnych jest kilka elementów. Podstawowe zasady, których powinieneś przestrzegać, to:

  • praktyka, czyli powtarzanie konkretnych ruchów w odpowiedniej sekwencji i ilości;
  • systematyczność i podejmowanie określonej aktywności przez dłuższy czas;
  • koncentracja, czyli skupienie się na poprawnej technice każdej wykonywanej czynności (tutaj szczególnie przyda się kontrola i bieżące korygowanie błędów przez trenera personalnego).

Warto również wiedzieć, że kształtowanie pamięci mięśniowej nie opiera się na samym ćwiczeniu mięśni. Kiedy uczysz swoje ciało reakcji na określony bodziec, najważniejsze procesy zachodzą w Twoim mózgu. Pamięć mięśniowa umożliwia progres w treningu, efektywną pracę nad sylwetką oraz budowanie kondycji i ogólnej sprawności. Ułatwia również skuteczny powrót do aktywności nawet po dłuższej przerwie. Zdecydowanie zatem warto postawić na wysokiej jakości, prawidłowo wykonywane treningi – to inwestycja, która zaprocentuje Ci zdrowiem i dobrym samopoczuciem przez długi czas.

0 komentarzy

Wyślij komentarz