fbpx
Trener personalny Jakub Lenart » Blog » Jak przygotować się do trójboju siłowego?

Jak przygotować się do trójboju siłowego?

Jeśli jesteś miłośnikiem sportów siłowych i planujesz wystartować w zawodach powerliftingu, musisz wiedzieć, jak przygotować się do trójboju siłowego. Trój­bój siłowy (power­li­fting) jest bowiem dość wymagającą dys­cy­pliną spor­tów siło­wych. W jej skład wcho­dzą: przy­siad ze sztangą na ple­cach, wyci­ska­nie sztangi leżąc (na ławce poziomej) oraz mar­twy ciąg. Podczas zawodów chodzi o podniesienie jak największych ciężarów w każdym z tych ćwiczeń, oczywiście z zachowaniem prawidłowej techniki ich wykonywania i zasad pozwalających na zaliczenie danego ćwiczenia. Zanim jednak zaczniesz podnosić duże ciężary i wystartujesz w zawodach, dowiedz się, jak wygląda trening pod trójbój siłowy, jakie wykonywać ćwiczenia i jak właściwie opracować plan pod zawody.

Trójbój siłowy a kulturystyka – na czym polegają różnice?

Trójbój siłowy jest dyscypliną sportu, sięgającą swoją historią lat 50 (pierwsze oficjalne zawody odbyły się w 1958 roku w Wielkiej Brytanii). Dyscyplina ta wymaga od zawodników ogromnej siły mięśni, pozwalającej na podnoszenie ciężarów z dużym obciążeniem. Podczas zawodów Twoim zadaniem jest wykonanie wszystkich wspomnianych wyżej ćwiczeń trzykrotnie i podnie­sie­nie jak naj­więk­szej ilo­ści kilo­gra­mów w każ­dej kon­ku­ren­cji. Wyniki uzy­skane w trzech bojach sumuje się, co daje koń­cowy wynik.

Trójbój siłowy znacząco różni się od kulturystyki, choć tak samo związany jest z treningiem siłowym. W kulturystyce ciężary są jedynie drogą do celu, którym jest estetyka, odpowiednie proporcje mięśni i jak najniższy poziom tkanki tłuszczowej. W trójboju siłowym celem są właśnie ciężary, które dany zawodnik jest w stanie podnieść. Różnice polegają również na sposobie trenowania. Trójboiści trenują podnoszenie ciężarów stosując duże obciążenia i dość rzadko wychodzą ponad 6–8 powtórzeń w serii. Kulturyści najczęściej oscylują w zakresie pomiędzy 8 – 12 powtórzeń, a niekiedy nawet więcej.

Trójbój siłowy – jak się przygotować?

Jeśli prześledzisz wyniki w trójboju siłowym na poziomie mistrzowskim, zobaczysz, że najlepsi zawodnicy podnoszą ciężary o niewyobrażalnej wadze (np. 310 kg w przysiadzie, 200 kg na ławce i 433,5 kg w martwym ciągu robi wrażenie, prawda?). W rzeczywistości jednak, trójbój siłowy to dyscyplina dla każdego – pod warunkiem, że będziesz trenować mądrze i z rozwagą. Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z trójbojem, nie myśl na razie o wynikach. Skup się raczej na budowaniu formy i prawidłowej technice wykonywania ćwiczeń. Nigdy wcześniej nie robiłeś przysiadu ze sztangą? Zacznij od nauki poprawnego przysiadu bez obciążenia. Nie wiesz, jak wygląda wyciskanie na ławce? Zapytaj, poproś o pomoc, dowiedz się, jak wykonać je poprawnie. Każde ćwiczenia, zwłaszcza te wykonywane z obciążeniem, wymagają od początku opanowania prawidłowych wzorców ruchów. Jeśli nie nabędziesz dobrej techniki, nie tylko nie podniesiesz dużych ciężarów (do tego trzeba nie tylko siły, ale i wiedzy, jak to zrobić), ale narazisz się na kontuzje i urazy. Trening personalny Kraków to doskonały pomysł, by zacząć trenować trójbój siłowy. Dobry trener nie tylko nauczy Cię poprawnej techniki, ale pokieruje całym procesem treningowym.

Trening pod trójbój siłowy – skorzystaj z pomocy specjalisty

Przygotowując się do zawodów w trójboju siłowym potrzebujesz dobrze skonstruowanego planu. Ogólną zasadą treningu do trójboju jest mała liczba powtórzeń w serii, dłuższy niż na przykład w kulturystyce odpoczynek oraz operowanie sporym obciążeniem. To jednak nie wystarczy. Najlepszym sposobem na skuteczne przygotowanie jest zwrócenie się do fachowca – trener personalny Kraków to jedna z wielu propozycji, z których możesz skorzystać. Każdy plan treningowy musi być zawsze ustalany indywidualnie,  w zależ­no­ści od Twoich moż­li­wo­ści, pre­dys­po­zy­cji i formy wyjściowej. Dobrym pomysłem jest także trener personalny online. W każdym przypadku chodzi o to, by na bie­żąco śle­dzić postępy w tre­ningu i wery­fi­ko­wać, co działa, oraz wprowadzać potrzebne zmiany. Pro­gre­sja cię­ża­rów powinna nastę­po­wać płyn­nie, a rozwój siły będzie postępował stopniowo. Nie musisz eksperymentować – jeśli zależy Ci na dobrym przygotowaniu, wsparcie trenerskie pozwoli Ci uniknąć błędów treningowych i efektywnie wykorzystać czas na przygotowania do trójboju siłowego.

Warto również dodać, że trening pod trójbój siłowy to nie tylko ćwiczenia. Przygotowując się do zawodów powinieneś zadbać o prawidłowe żywienie. Dieta pomoże Ci nie tylko w prawidłowym budowaniu masy mięśniowej, ale i odpowiedniej regeneracji po treningach. Pamiętaj, że tylko indy­wi­du­alne podej­ście do odży­wia­nia i tre­ningu gwa­ran­tuje wyniki. Zainteresowany? Sprawdź trening trójbojowy Kraków i przygotuj się do zawodów w bezpieczny i profesjonalny sposób!

0 komentarzy

Wyślij komentarz